Zpět

Odvzdušňování ústředního topení v domech nemusí představovat problém, říká odborník

Zpět na seznam článků

Ústřední topení – udržovatel tepelné pohody v bytech nebo trapitel bydlících? Většina uživatelů bytů se jistě přikloní k názoru, že jsou s ústředním topením spokojeni. Jsou ale i takoví bydlící, kteří si stěžují.

„Poměrně často se setkáváme s dotazy předsedů družstevních samospráv a společenství vlastníků jednotek na to, proč topení není plně funkční. V některých bytech radiátory topí, v některých ne. A ty radiátory, které topí, ještě k tomu vyluzují zvláštní zvuky,“ informoval o poznatcích z praxe Jiří Dvořák ze společnosti Techem, vedoucí jejího střediska pro severozápadní Čechy.

INFORMACE


kancelář společnosti

Techem


v 1. patře budovy správy SBD Krušnohor

Čsl. armády 1766
434 01 Most

476 706 326
724 046 374

most@techem.cz
jiri.dvorak@techem.cz

www.techem.cz

Podle jeho vyjádření se dají všechny problémy s ústředním topením v domech bez větších potíží odstranit. Jak na to?

FUNKČNOST

„Začneme od toho nejjednoduššího – od zjištění, zda stoupačka a radiátory jsou vybaveny funkčními ventily a termostatickými hlavicemi,“ upřesnil Jiří Dvořák. Na to by bylo vhodné pozvat odborné pracovníky – nejlépe techniky z Techemu, zní doporučení z naší redakce. Laik těžko posoudí, zda něco je či není funkční. Techniky z Techemu si můžete objednat prostřednictvím kontaktů uvedených v barevném rastru na jiném místě této tiskové dvoustrany.

ODVZDUŠNĚNÍ

Pokud stoupačka a radiátory funkční jsou, pak je nutno zjistit, zda je topná soustava v domě či vchodu řádně odvzdušněna. Nevíte, jak při tom správně postupovat?

Nejprve je nutno vědět, že odvzdušnění je odvislé od spolupráce všech bydlících v domě (či aspoň ve vchodu), protože jejich radiátory sdílejí společnou stoupačku (trubku vedoucí od přízemního bytu až po byt pod střechou). Kolektivní spolupráce je tedy podmínkou pro úspěšný zásah. Z tohoto důvodu by odvzdušnění měl předem domluvit předseda nebo pověřený člen výboru SA/SVJ. Ve stanovený den – ale lépe 24 hodin před ním – je nutno naplno otevřít termostatické hlavice, aby došlo ke správné cirkulaci topného média v soustavě. „Předstih o jeden den doporučují odborníci proto, aby z tzv. kapes byl vytlačen vzduch a akce mohla proběhnout bez problémů a s očekávaným výsledkem,“ prozradil Jiří Dvořák a dodal: „Pokud by i přes provedené odvzdušnění nebylo v bytech docíleno požadované tepelné pohody, pak lze doporučit jediné – stejný postup po určitém čase opakovat.“

DOPORUČENÝ ZPŮSOB ODVZDUŠŇOVÁNÍ

  • V panelových domech je nutné, aby všichni uživatelé domu byli součinní a spolupracovali.
  • Před vlastním odvzdušňováním je zapotřebí mít naplno otevřené termostatické ventily – nejlépe již den předem. To proto, aby i ze spodních pater vystoupal vzduch vzhůru k radiátorům s odvzdušňovacími ventily.
  • Při vlastním odvzdušňováním povolíme odvzdušňovací ventil. Nejprve začne vycházet vzduch a následně prskající voda. V okamžiku, když začne voda vytékat plynule, je topení odvzdušněné.
  • Následující den po odvzdušnění radiátorů se prověří, zda už všechna tělesa hřejí naplno a po celé ploše. Jestliže se i po odvzdušnění nachází na zahřátém radiátoru studená místa, je nutné celý proces zopakovat. Někdy se požadovaného výsledku dosáhne až po několika opakováních.
  • Pokud se na topení nachází studená místa i po několika odvzdušňovaní, je nutné nechat zpracovat projekt na nové přednastavení termostatických ventilů.

Ing. Jiří DVOŘÁK
Techem – vedoucí Regionálního střediska Čechy - Západ

Jaké jsou příčiny toho, že se odvzdušnění nepovede? „Velkým problémem jsou nedostupné byty a lidé neochotní spolupracovat,“ sdělil Jiří Dvořák. Byty jsou nedostupné proto, že v nich dočasně vůbec nikdo nebydlí, anebo nájemník či vlastník jsou dlouhodobě pryč. V případě nespolupracujících bydlících jde o jedince, kteří odvzdušnění zásadně odmítají a argumentují tím, že jim stoupne spotřeba tepla a tím pádem se jim zvýší náklady za vytápění. „Z takových situací jsme sami nešťastní, protože řádně bydlící chtějí mít v bytech tepelnou pohodu, rádi bychom jim odvzdušněním pomohli, ale pro neporozumění některých jejich spolubydlících či z důvodu nedostupnosti bytů jim nemůžeme vyhovět. Jde o dva problémy, jejichž řešení je mimo možnosti nás, techniků z Techemu,“ přiznal vedoucí střediska.

JINÉ JEVY

Činnost topné soustavy doprovázejí také dva jevy, které jsou bydlícími považovány za nepříjemné. Těmito jevy jsou hučení a cvakání či klepání.

HUČENÍ

V případě hučení jsou hlukové projevy způsobeny tím, že do topné soustavy je dodáváno médium o vyšším tlaku. „Termostatické ventily snesou určitý tlak – maximálně 15 kilopascalů (kPa). V momentě, kdy je tato hranice překročena, začíná hučení,“ vysvětlil Jiří Dvořák.

Techem je schopen se s tímto problémem vypořádat. Společnost provádí seřizování topných soustav a jednotlivých stoupaček osazených objektovou regulací. „Domy dobře známe, máme na ně zpracované projekty. Topné soustavy nastavujeme tak, aby tlaková diference (rozdíl tlaků) mezi stoupačkou a zpátečkou byla kolem 10 kPa, což zajistí její bezhlučnost. Byty jsou přitom dostatečně vytápěny – dokonce i ty od paty domu nejvzdálenější,“ popsal vedoucí střediska.

CVAKÁNÍ – KLEPÁNÍ

Je to složitější jev. Jeho příčinou je tepelná dilatace (natahování a smršťování) stoupaček. Dilataci způsobuje různé tepelné namáhání částí topné soustavy. Vysvětlíme to na jednoduchém příkladu. Večer a v noci dochází v topné soustavě k útlumu, soustava zchladne. Ráno najede, trubky se oteplují, začínají se tepelně roztahovat a dochází k hlukovým projevům.

Také upozorňujeme na skutečnost, že lidé mají různou potřebu tepelného komfortu – a tím vlastně podporují výskyt hlukových projevů. Jdou do práce a radiátory ve svém bytě utlumí, vrátí se z práce a topení pustí naplno.

„Cvakání – klepání se špatně odstraňuje. Postupy k odstranění tohoto jevu sice existují, ale výsledky nejsou stoprocentní. Dokonce i hledání zdroje těchto zvukových projevů je obtížné. Chcete-li mít řešení takříkajíc z gruntu, znamenalo by to úplně pročistit a celkově revidovat topnou soustavu, včetně horizontálních i vertikálních prostupů,“ uvedl Jiří Dvořák.

V praxi se takový postup ale neuplatňuje. Čistí se jen prostupy mezi jednotlivými byty. „Pokud je cvakání – klepání opravdu obtěžující, lze nainstalovat tzv. kompenzátor. Je to dilatační člen, který se vkládá do místa, kde se trubka rozřízne. Ten pak eliminuje roztahování a stahování materiálu. Tím se hluk většinou odstraní,“ řekl vedoucí střediska.

REGULÁTORY

„Někdy se stává, že nejsme schopni snížit tlakovou diferenci na stoupačkách tak, aby nedocházelo k hlukovým efektům. Problém řešíme instalací objektového regulátoru diferenčního tlaku,“ rozebral další z problémů topné soustavy Jiří Dvořák. Bezchybný provoz tohoto regulačního prvku však vyžaduje správnou funkci membrán i celkově dobrý mechanický stav. „Poměrně často se setkáváme i s krádežemi kapilár, tzv. impulzních potrubí, což pak zcela ochromí funkci celého regulátoru,“ sdělil vedoucí střediska.

Technici Techemu vyjíždějí na servisní opravy a staré objektové regulátory nahrazují novými a modernějšími. „Ty jsou schopny tepelně vyregulovat celý dům. Staré – stoupačkové – regulátory nejsou již nutné,“ upřesnil Jiří Dvořák.

Dozvěděli jsme se od něj také to, že při posuzování stavu topných soustav firma Techem úzce spolupracuje s Krušnohorem. „Zjišťujeme si základní parametry topných soustav, jako jsou průtoky topného média, teplotní spády, diferenční tlak atp. Optimalizujeme dodávku tepla do domu. Do topné soustavy aplikujeme omezovače průtoku média, aby byl zajištěn plný tepelný komfort uživatelů bytů i potřebná úspornost. Jsme schopni vypočítat množství média, které by mělo za určitý čas projít domem, aby byla zajištěna jeho tepelná stabilita vyžadovaná platnými právními předpisy,“ popsal Jiří Dvořák.

PŘEPOČÍTÁNÍ ZTRÁT

O tepelné stabilitě je zapotřebí hovořit právě nyní, kdy většina domů byla již zateplena a ještě k tomu v nich byla vyměněna stará okna dřevěná za nová plastová. „Tím se velice snížily tepelné ztráty objektů,“ zdůraznil vedoucí střediska a dodal: „Před provedením těchto úprav teplo utíkalo ven z domu. Na to byla také dimenzována velikost radiátorů i výkon celé topné soustavy. Po zateplení objektů a instalaci nových oken je zapotřebí přepočítat tepelné ztráty a přenastavit termostatické hlavice a ventily tak, aby v topných soustavách nedocházelo k nadprůtokům a hlukovým projevům, nebo k efektu nedohřátí radiátorů. S přepočítáním tepelných ztrát je nutno zároveň posoudit stav termostatických hlavic a ventilů – jejich funkčnost.“

Jsou dva možné postupy. První: kompletní výměna termostatického ventilu s hlavicí (třeba už jen z estetických důvodů). Druhý: vyměnit jenom kuželku ve ventilu a prověřit správnou funkčnost hlavice.

ADAPTERM

Společnost Techem má k dispozici velmi pokročilou a inteligentní technologii, která umožňuje využít nadstavbu indikátorů topných nákladů. „Ty jsou schopny nejen registrovat spotřebu tepla na radiátorech, ale i v reálném čase předávat informace o jejich teplotách do řídicí jednotky, jež je nainstalovaná na patě domu. Řídicí jednotka vyhodnotí aktuální teplotní poměry v domě ve vztahu k venkovní teplotě, vyhodnotí teplotu média na vstupu do soustavy a na výstupu ze soustavy a posoudí, zda by v daném okamžiku nešlo omezit dodávku tepla, aby nedošlo ke zbytečnému nadzásobení domu tepelnou energií,“ vysvětlil Jiří Dvořák. Touto automatickou kontrolou dosahuje dům ještě větších úspor tepla a jeho obyvatelé ušetří na nákladech za teplo. „Toto umí inteligentní zařízení označované jako Techem adapterm! Postupně – ne rázově – snižuje teplotu, stejně tak umí teplotu postupně zvedat. Bydlící vlastně vůbec nic nepocítí, požadovaná tepelná pohoda zůstává plně zachována,“ popsal vedoucí střediska.


Transparentnost denního poklesu teploty přívodu.

Adapterm také umí o své činnosti podávat pravidelná hlášení – reporty. Ty obsahují denní informace o venkovní teplotě, teplotách topné vody podle nastavení otopové křivky i skutečné teplotě topné vody upravené zásahem adaptermu a konečně i denní úsporu tepelné energie oproti standardní otopové křivce. „Zařízení umí bydlícím ušetřit průměrně deset procent nákladů na vytápění ročně. Návratnost investice je kolem tří let. Jako bonus lze přikoupit funkci on-line sběr dat. Ta umožňuje výborům samospráv a společenství vlastníků jednotek seznámit se s náměry indikátorů a prokazuje jejich funkčnost,“ uzavřel Jiří Dvořák.

Toto je transparentní informace pro zákazníky o denní úspoře energie v domě.

Dobrý námět pro zařazení do programu nejbližších zasedání výborů SA/SVJ, že?

Text: Petr PROKEŠ
Grafy: TECHEM